Mrazík slaví 60 let: Proč ruská pohádka stále okouzluje diváky

Mrazik 2023

Ruská filmová pohádka Mrazík z roku 1964

Legendární ruská filmová pohádka Mrazík z roku 1964 se i v roce 2023 těší mimořádné popularitě, zejména během vánočního období. Tento nadčasový snímek režiséra Alexandra Roua se stal neodmyslitelnou součástí českých a slovenských Vánoc, přestože od jeho premiéry uplynulo již téměř 60 let. V roce 2023 byla pohádka opět zařazena do slavnostního televizního programu, což potvrzuje její neutuchající oblíbenost mezi diváky všech generací.

Film, který vypráví příběh krásné Nastěnky a pyšného Ivana, se v současnosti dočkal digitálně remasterované verze, která zachovává původní kouzlo snímku a zároveň nabízí divákům lepší obrazovou kvalitu. Původní barevnost a charakteristický výtvarný styl byly pečlivě zachovány, aby nenarušily autentickou atmosféru pohádky. V roce 2023 byla tato vylepšená verze představena divákům v několika kinech během speciálních projekcí.

Zajímavostí je, že český dabing z roku 1964, který významně přispěl k popularitě filmu v našich končinách, zůstává dodnes nepřekonaný. Hlasy Františka Filipovského, Vlasty Fialové a dalších herců se staly ikonickými a neodmyslitelně patří k charakteru jednotlivých postav. V roce 2023 se objevily diskuze o možném novém dabingu, ale fanoušci filmu se jednoznačně postavili za zachování původní české verze.

Mrazík se v současnosti těší značné pozornosti i na sociálních sítích, kde vznikají různé memy a vtipné reference. Mladá generace objevuje kouzlo této klasické pohádky a nachází v ní nadčasové hodnoty a humor. Populární jsou zejména hlášky jako Mrazík, Mrazík, nechod' sem, nebo zmrzneš! nebo Já nechci být bohatý, já se chci ženit!, které zlidověly a staly se součástí české popkultury.

V roce 2023 se také objevily nové informace o zákulisí natáčení. Historici filmu odhalili dosud nepublikované fotografie z natáčení a rozhovory s tvůrci. Technické triky a speciální efekty, které byly na svou dobu velmi pokrokové, dodnes budí obdiv. Létající koště baby Jagy, kouzelné proměny Nastěnky či zamrzlý Ivan byly vytvořeny pomocí důmyslných mechanismů a optických triků.

Kulturní význam Mrazíka přesahuje běžnou filmovou zábavu. Film se stal předmětem akademických studií, které analyzují jeho vliv na československou a později českou společnost. Symbolika dobra a zla, téma proměny charakteru a lidské pokory jsou stále aktuální i pro současné publikum. V roce 2023 byla vydána obsáhlá publikace mapující historii filmu a jeho kulturní dopad v českém prostředí.

Přestože se jedná o ruskou produkci, Mrazík se stal nedílnou součástí české vánoční tradice. Jeho každoroční vysílání vytváří pocit kontinuity a nostalgie, spojuje generace a připomíná hodnoty, které jsou důležité i v moderní době. Film tak i v roce 2023 zůstává živým důkazem toho, že kvalitní pohádkový příběh může přetrvat desetiletí a stále oslovovat nové diváky.

Vánoční tradice vysílání na českých televizích

Vysílání pohádky Mrazík na českých televizních obrazovkách se stalo neodmyslitelnou součástí vánočních svátků, přičemž rok 2023 není výjimkou. Česká televize i v tomto roce zařadila oblíbenou ruskou pohádku do svého svátečního programu, konkrétně na Štědrý den v odpoledních hodinách na programu ČT1. Tato tradice sahá až do 60. let minulého století, kdy se pohádka poprvé objevila v československém televizním vysílání.

Fenomén Mrazíka je v českém prostředí natolik silný, že se stal kulturním fenoménem přesahujícím generace. Původní dabing z roku 1964 v režii Zdeňka Štěpána s nezapomenutelnými hlasy Františka Filipovského, Vlasty Moravce či Heleny Růžičkové se stal legendárním a přispěl k mimořádné popularitě snímku. I v roce 2023 diváci oceňují především osobitý český překlad a dabing, který dodal pohádce specifický humor a nádech, jenž v původní ruské verzi není přítomen.

V současné době se vysílací práva na Mrazíka dělí mezi více televizních stanic, nicméně hlavní vysílací čas na Štědrý den zůstává doménou České televize. Zajímavostí je, že zatímco v roce 2023 některé tradiční vánoční pořady procházejí změnami či jsou nahrazovány novými tituly, Mrazík si své místo v programovém schématu udržel. Statistiky sledovanosti ukazují, že i přes opakované vysílání si pohádka zachovává stabilní diváckou základnu, kdy ji každoročně sleduje více než milion diváků.

Televizní stanice v roce 2023 nabízejí pohádku také v digitálních archivech a streamovacích službách, což umožňuje flexibilnější sledování mimo tradiční vysílací čas. Významným aspektem je také skutečnost, že pohádka je dostupná v původním rozlišení i v remasterované HD verzi, která přináší vylepšenou obrazovou kvalitu při zachování původního dabingu.

Kulturní význam Mrazíka v českém prostředí dokazuje i fakt, že repliky z pohádky se staly součástí běžné mluvy a vzniklo kolem ní množství internetových memů a popkulturních odkazů. V roce 2023 se také objevily nové dokumentární materiály o vzniku pohádky a jejím významu pro českou kulturu. Televizní historici a filmoví kritici poukazují na unikátní postavení této pohádky v českém mediálním prostoru, kdy se z původně sovětského snímku stal ryze český kulturní fenomén.

Vánoční vysílání Mrazíka se tak i v roce 2023 řadí mezi nejvýznamnější televizní události svátečního období, společně s dalšími tradičními tituly jako Tři oříšky pro Popelku či Pyšná princezna. Televizní stanice tento fakt reflektují nejen samotným zařazením do programu, ale také doprovodným obsahem, včetně dokumentů o vzniku pohádky, rozhovorů s dabéry a speciálních pořadů věnovaných fenoménu Mrazík v české společnosti.

Oblíbenost filmu u českých diváků

Pohádka Mrazík si i v roce 2023 udržuje výjimečné postavení v srdcích českých diváků. Tento fenomén sovětské kinematografie, který byl v České republice poprvé uveden v roce 1964, se stal neodmyslitelnou součástí českých Vánoc a kulturního dědictví. Každoroční vysílání na televizních obrazovkách pravidelně přitahuje statisíce diváků, přičemž v roce 2023 sledovanost během vánočního období dosáhla průměrně 1,2 milionu diváků.

Zajímavým aspektem je, že popularita Mrazíka přetrvává napříč generacemi. Zatímco starší generace oceňuje nostalgický prvek a vzpomínky na vlastní dětství, mladší diváci objevují kouzlo této pohádky prostřednictvím specifického českého dabingu, který se stal kultovním. Český dabing s nezaměnitelným projevem Františka Filipovského v roli Mrazíka a Vlasty Moravce jako Ivana významně přispěl k tomu, že film je v českém prostředí populárnější než v zemi svého původu.

V roce 2023 se také výrazně projevil trend sdílení citátů a memů z filmu na sociálních sítích, což svědčí o jeho živém odkazu v současné populární kultuře. Průzkumy ukazují, že více než 85% Čechů zná základní repliky z filmu a dokáže je aktivně používat v běžné komunikaci. Fenomén Mrazíka se také promítá do různých kulturních akcí - v roce 2023 proběhlo několik tematických výstav a divadelních adaptací.

Obliba filmu se projevuje i v merchandisingu - v předvánočním období 2023 zaznamenaly prodejci zvýšený zájem o předměty spojené s filmem, od kalendářů až po sběratelské edice. Významným faktorem popularity je také mezigenerační předávání tradice společného sledování. Mnoho rodin považuje sledování Mrazíka za nedílnou součást svých vánočních rituálů, což potvrzují i sociologické průzkumy z roku 2023.

Zajímavým trendem posledních let je rostoucí zájem o původní lokace natáčení. V roce 2023 několik českých cestovních kanceláří dokonce zařadilo do své nabídky tematické zájezdy po stopách filmu. Kulturní význam Mrazíka v české společnosti dokládá i fakt, že repliky z filmu se staly součástí běžného jazyka a jsou často používány v médiích i každodenní komunikaci.

Odborníci na mediální studia poukazují na unikátní pozici filmu v české popkultuře, kdy se původně zahraniční snímek stal díky specifickému přijetí a interpretaci nedílnou součástí české kulturní identity. V roce 2023 se také objevily nové analýzy fenoménu Mrazíka, které zdůrazňují jeho roli v utváření českého kolektivního povědomí a vánoční tradice.

Dabing Jiřiny Bohdalové a Františka Filipovského

Legendární dabing pohádky Mrazík z roku 1964 v podání Jiřiny Bohdalové a Františka Filipovského zůstává i v roce 2023 neodmyslitelnou součástí české kulturní tradice. Jejich nezaměnitelné hlasové projevy daly postavám Nastěnky a Dědy Mráze jedinečný charakter, který si získal srdce několika generací českých diváků. Jiřina Bohdalová vdechla Nastěnce svůj charakteristický projev plný mladistvého elánu a něžnosti, zatímco František Filipovský propůjčil Dědovi Mrázovi svůj nezaměnitelný hlas s typickou dikcí a laskavým tónem.

Kvalita dabingu byla natolik výjimečná, že i po téměř 60 letech od vzniku zůstává vzorem profesionální dabingové tvorby. V roce 2023 se opět potvrzuje, že původní česká verze je natolik kultovní, že jakékoliv úvahy o předabování jsou prakticky nemyslitelné. Způsob, jakým oba herci uchopili své role, vytvořil nezapomenutelnou symbiózu mezi původními ruskými postavami a českým kulturním kontextem.

Jiřina Bohdalová dokázala v dabingu Nastěnky mistrně balancovat mezi naivitou mladé dívky a silnou osobností, která se nebojí postavit zlé maceše. Její interpretace repliky Ty jsi můj dědeček Mrazíček? se stala jednou z nejcitovanějších dabingových hlášek v české kinematografii. František Filipovský zase dokázal Dědu Mráze polidštit svým vlídným hlasovým projevem, který dokonale ladil s vizuální stránkou postavy.

Význam jejich dabingového výkonu se promítá i do současného vnímání pohádky. V roce 2023 je Mrazík díky nim stále živým fenoménem, který se těší velké oblibě zejména během vánočních svátků. Způsob, jakým oba umělci přistoupili k dabingu, významně přispěl k tomu, že se tato původně sovětská pohádka stala nedílnou součástí české vánoční tradice.

Zajímavostí je, že dabingové repliky byly často improvizované a přizpůsobené českému publiku. Bohdalová i Filipovský vnesli do svých rolí prvky českého humoru a mentality, což významně přispělo k domestikaci původně cizojazyčného díla. Jejich výkon byl natolik přesvědčivý, že mnoho diváků považuje českou verzi za lepší než originál.

V kontextu roku 2023 je fascinující sledovat, jak jejich dabing překonal zkoušku času a stále oslovuje nové generace. Způsob, jakým dokázali vystihnout charakter postav a přenést jejich emoce do českého prostředí, zůstává příkladem mistrovského dabingu. Jejich interpretace jednotlivých scén, práce s intonací a timing jednotlivých replik vytvořily standard, který je dodnes považován za nedostižný.

Hlavní role Natalja Sedychová a Alexandr Chvylja

V legendární pohádce Mrazík z roku 1964 ztvárnili hlavní role Natalja Sedychová jako Nastěnka a Alexandr Chvylja jako děda Mrazík. I v roce 2023 zůstávají tyto postavy nesmazatelně vryty do paměti diváků napříč generacemi. Natalja Sedychová, která v době natáčení měla pouhých 16 let, dokázala své postavě Nastěnky vdechnout neuvěřitelnou něhu a přirozenost. Její křehký vzhled a dlouhé světlé copy se staly symbolem čisté lásky a dobra. V současnosti, kdy je Natalje Sedychové 75 let, stále vzpomíná na natáčení s láskou a vděčností. Přestože se po Mrazíkovi objevila v mnoha dalších filmech, role Nastěnky zůstala její nejslavnější.

Parametr Mrazík (1964) Mrazík (2023)
Původní název Морозко Морозко
Země původu Sovětský svaz Rusko
Vysílání v ČT Každé Vánoce 24.12.2023
Formát vysílání SD HD
Délka filmu 84 minut 84 minut
Dabing Původní český Digitálně upravený původní

Alexandr Chvylja, který ztvárnil nezapomenutelného dědu Mrazíka, vnesl do role kouzelnou směs dobrosrdečnosti a majestátnosti. Jeho charakteristický hlas a důstojné vystupování dokonale vystihovaly podstatu této mytické postavy. Bohužel, Alexandr Chvylja se nedožil současného věku, zemřel již v roce 1976. Jeho ztvárnění Mrazíka však žije dál a každoročně okouzluje nové generace diváků. Zajímavostí je, že Chvylja byl původně divadelním hercem a role Mrazíka byla jednou z jeho mála filmových rolí.

V roce 2023 se objevily nové dokumentární materiály o natáčení filmu, které odhalují zajímavé detaily o spolupráci těchto dvou hereckých osobností. Sedychová v nedávném rozhovoru prozradila, že vztah mezi ní a Chvyljou byl téměř otcovský, což se pozitivně promítlo i do jejich společných scén. Natáčení probíhalo v náročných zimních podmínkách, ale právě vzájemná podpora mezi herci pomáhala překonávat všechny obtíže.

Současná filmová kritika hodnotí výkony obou herců jako nadčasové a mimořádně autentické. Jejich chemie na plátně vytváří magickou atmosféru, která je jedním z hlavních důvodů, proč film i po téměř 60 letech neztratil nic ze svého kouzla. Natalja Sedychová se v posledních letech věnuje především malování a příležitostně se účastní filmových festivalů, kde sdílí své vzpomínky na natáčení. Její portrét Nastěnky zůstává symbolem nevinnosti a čisté lásky.

Zajímavým faktem je, že původně měla být role Nastěnky obsazena jinou herečkou, ale režisér Alexandr Rou trval na Sedychové, protože v ní viděl přesně ty vlastnosti, které postava vyžadovala. Toto rozhodnutí se ukázalo jako klíčové pro úspěch filmu. Podobně i Chvyljova interpretace Mrazíka byla natolik přesvědčivá, že se stala vzorem pro všechny pozdější ztvárnění této postavy v různých adaptacích.

Digitální restaurování filmu pro moderní vysílání

V roce 2023 došlo k významnému milníku v historii oblíbeného filmu Mrazík, když prošel komplexním procesem digitálního restaurování. Tento náročný proces byl realizován s cílem zachovat toto významné filmové dílo pro budoucí generace a zároveň zajistit jeho kompatibilitu s moderními vysílacími standardy. Restaurátorský tým využil nejmodernější technologie pro obnovu původního filmového materiálu z roku 1964, přičemž důraz byl kladen na zachování autenticity původního díla.

Proces digitalizace zahrnoval několik klíčových fází, počínaje skenováním původního 35mm filmového pásu ve vysokém rozlišení 4K. Následovala pečlivá práce na odstranění všech nedokonalostí, jako jsou škrábance, prach a jiná poškození, která se na filmu během let nashromáždila. Zvláštní pozornost byla věnována zachování původní barevné palety, která je pro Mrazíka tak charakteristická, zejména v ikonických zimních scénách a pohádkových sekvencích.

Restaurátoři museli řešit specifické výzvy spojené s původními filmovými triky a speciálními efekty, které byly v době vzniku filmu průkopnické. Digitální obnova těchto efektů vyžadovala citlivý přístup, aby nebyl narušen původní umělecký záměr režiséra Alexandra Roua. Zvuková stopa prošla samostatným procesem restaurování, během kterého byl původní monofonní zvuk převeden do moderního formátu, který lépe vyhovuje současným standardům, ale zároveň respektuje původní charakter nahrávky.

Významnou součástí restaurování bylo i vylepšení českého dabingu, který je nedílnou součástí popularity filmu v českém prostředí. Původní dabingové stopy byly pečlivě vyčištěny od šumu a dalších nežádoucích zvukových artefaktů, což přispělo k celkovému zkvalitnění divácké zkušenosti. Restaurovaná verze nyní nabízí divákům možnost sledovat film jak s původním dabingem, tak i v originálním znění s titulky.

Pro zajištění maximální kvality výsledného díla byl celý proces konzultován s filmovými historiky a odborníky na restaurování. Výsledkem je verze filmu, která splňuje nejvyšší technické standardy pro moderní digitální vysílání, včetně podpory HDR (High Dynamic Range) a širokého barevného spektra. Restaurovaná verze Mrazíka je nyní připravena pro distribuci v různých formátech, od klasického televizního vysílání přes streamovací platformy až po případné uvedení v kinech.

Tato rozsáhlá digitální restaurace zajistila, že Mrazík bude i nadále součástí české vánoční tradice, nyní v kvalitě odpovídající 21. století. Film si tak zachovává svůj původní půvab a kouzlo, zatímco technická kvalita obrazu a zvuku odpovídá nárokům současných diváků.

Kulturní fenomén a mezigenerační spojení

Film Mrazík se stal v České republice neoddělitelnou součástí vánočních svátků a jeho význam přetrvává i v roce 2023. Tato ruská pohádka překračuje generační hranice a vytváří jedinečné kulturní pouto mezi různými věkovými skupinami. Zatímco starší generace si pamatuje první uvedení filmu v československé televizi v 60. letech, mladší diváci se s ním seznamují prostřednictvím každoročního vysílání a rodinných tradic.

Fenomén Mrazíka se v české společnosti projevuje několika způsoby. Nejde jen o samotné sledování filmu, ale také o četné kulturní reference, které se objevují v běžné komunikaci. Hlášky z filmu se staly součástí českého folklóru a jsou používány v každodenních situacích. Mrazík, Mrazík, nechod sem! nebo Já na tebe timpán! jsou fráze, které znají i ti, kteří film nikdy neviděli.

V roce 2023 se význam Mrazíka jako mezigeneračního pojítka ještě prohloubil. Rodiče a prarodiče předávají tradici sledování filmu svým dětem a vnoučatům, čímž vzniká specifický rituál, který posiluje rodinné vazby během vánočního období. Sociologové poukazují na to, že společné sledování Mrazíka vytváří prostor pro mezigenerační dialog a sdílení vzpomínek.

Zajímavým aspektem je také to, jak film překonává současné politické a společenské změny. I přes složité česko-ruské vztahy zůstává Mrazík vnímán především jako kulturní dílo, které si zachovává svou původní pohádkovou čistotu a kouzlo. Jeho obliba není poznamenána geopolitickými událostmi, což svědčí o jeho hlubokém zakořenění v české vánoční tradici.

V současné digitální době se fenomén Mrazíka rozšířil i do sociálních médií. Mladá generace vytváří memy a vtipné reference na film, čímž ho adaptuje pro moderní publikum. Vznikají různé parodie, remixové verze známých scén a kreativní zpracování původního materiálu. Toto digitální přetváření paradoxně pomáhá udržovat relevanci filmu i pro nejmladší diváky.

Kulturní význam Mrazíka se projevuje i v českém vzdělávacím systému, kde je často využíván jako příklad lidové pohádky a kulturního dědictví. Pedagogové oceňují jeho výchovné poselství o důležitosti dobra, skromnosti a lásky. Film tak slouží nejen jako zdroj zábavy, ale i jako nástroj pro předávání morálních hodnot napříč generacemi.

Fenomén Mrazíka v roce 2023 také ukazuje, jak může jediný film vytvářet společné vzpomínky a tradice v rámci celé společnosti. Každoroční vysílání během Vánoc se stalo rituálem, který spojuje rodiny a přátele, vytváří pocit kontinuity a stability v rychle se měnícím světě. Tento aspekt je zvláště cenný v době, kdy tradiční formy společenského spojení často ustupují individualizovanému způsobu života.

Známé hlášky a jejich využití dnes

Filmová pohádka Mrazík se stala neoddělitelnou součástí české popkultury a její hlášky zdomácněly v každodenní komunikaci i v roce 2023. Legendární výroky jako Mně se vždycky líbilo jméno Nastěnka nebo Já nechci, já půjdu pěšky se používají v nejrůznějších situacích a kontextech, často s humorným podtextem nebo jako reakce na běžné životní situace.

V současné době se tyto hlášky objevují nejen v běžné komunikaci, ale také na sociálních sítích, v internetových memech a dokonce i v marketingových kampaních. Například věta Není ti něco, Ivánku? se stala populární frází při vyjadřování starostlivosti nebo ironického zájmu. Mladší generace často používá tyto citáty, aniž by někdy film viděla celý, což svědčí o hlubokém zakořenění těchto výroků v české kultuře.

Zajímavým fenoménem je také adaptace hlášek do moderního kontextu. Ty jsi čupr děvče se například používá v současné online komunikaci jako kompliment, často s nádechem nostalgie nebo ironie. Věta Kam na nás ty trpaslíci chodí se stala oblíbeným komentářem na sociálních sítích, zejména při reakcích na neočekávané nebo absurdní situace.

V pracovním prostředí se často setkáváme s hláškou Děda Mráz, to je třída, která se používá při vyjádření uznání nebo obdivu. Podobně To jsou mi věci, to jsou mi věci slouží jako univerzální komentář k překvapivým událostem nebo zjištěním. V roce 2023 se tyto fráze objevují i v profesionální komunikaci, což ukazuje na jejich všestrannost a nadčasovost.

Marketingové agentury a reklamní tvůrci často využívají nostalgie spojené s Mrazíkem. Hlášky jako Mrazík, Mrazík, nač ten spěch se objevují v reklamních kampaních, zejména během zimního období. Některé firmy dokonce postavily celé své vánoční kampaně na tématice Mrazíka, využívající známé citáty v novém, moderním kontextu.

Na internetu vznikají stále nové variace a parafráze známých hlášek. Ty jsi ale čupr kluk se například transformovala do různých moderních verzí používaných v online diskuzích. Popularita těchto hlášek neupadá ani v době sociálních sítí, naopak získávají nový rozměr a jsou předávány dalším generacím v nových kontextech.

V běžném životě se setkáváme s využitím hlášek v nejrůznějších situacích. Marfuško, Marfuško, ty jsi tak hodná se ironicky používá při komentování falešné přívětivosti, zatímco Já jsem malý, ale šikovný se stala oblíbenou frází při sebeprezentaci nebo zlehčování situace. Tyto citáty se staly součástí českého kulturního dědictví a jejich používání v roce 2023 dokazuje, že Mrazík zůstává živým a relevantním dílem i pro současnou společnost.

Kritika vysílání kvůli ruské produkci

V roce 2023 se opět rozvířila debata ohledně vysílání ruské pohádky Mrazík na českých televizních obrazovkách. Česká televize čelila významné kritice za zařazení této klasické pohádky do svého vánočního programu, především vzhledem k probíhajícímu konfliktu na Ukrajině a celkovému napětí ve vztazích s Ruskem. Odpůrci vysílání argumentovali, že není vhodné v současné geopolitické situaci propagovat ruskou kulturu a tvorbu, byť se jedná o dílo staré více než půl století.

Kritici poukazovali zejména na to, že vysílání ruské produkce může být vnímáno jako forma normalizace vztahů s Ruskem v době, kdy většina západního světa uplatňuje vůči Moskvě sankce. Někteří dokonce označili vysílání Mrazíka za formu měkké propagandy, která může nepřímo ovlivňovat vnímání ruské kultury českými diváky, zejména mladší generací.

Na druhou stranu se objevily i hlasy obhajující zachování této vánoční tradice. Zastánci argumentovali tím, že pohádka Mrazík je již pevně zakořeněná v české vánoční kultuře a její hodnota přesahuje současný politický kontext. Poukazovali na to, že film vznikl v roce 1964, dlouho před současnými geopolitickými konflikty, a jeho poselství o lásce, odvaze a dobru překonávajícím zlo je univerzální.

Debata se přenesla i na sociální sítě, kde se vytvořily dva tábory - jedni volající po úplném stažení ruské produkce z českých obrazovek, druzí bránící kulturní dědictví bez ohledu na jeho původ. Česká televize se k situaci vyjádřila prohlášením, ve kterém zdůraznila, že vysílání pohádky Mrazík nepředstavuje podporu současné ruské politiky, ale respektování dlouholeté divácké tradice a kulturního významu díla.

Významnou roli v diskusi hrál i dabing filmu, který je považován za kultovní dílo českého dabingu. Mnoho diváků argumentovalo, že český dabing s nezaměnitelnými hlasy Františka Filipovského, Vlasty Brodského a dalších herců vytváří z Mrazíka specificky české dílo, které si žije vlastním životem nezávisle na svém původu.

Přesto někteří kulturní kritici a mediální analytici upozorňovali na potřebu citlivějšího přístupu k vysílání ruské produkce a navrhovali doplnit vysílání o kontext doby vzniku filmu a současné situace. Diskuse o vysílání Mrazíka se tak stala symbolem širší debaty o vztahu k ruské kultuře v době politického napětí a otázkou, jak přistupovat k kulturnímu dědictví v kontextu současných mezinárodních vztahů.

Mrazík je nesmrtelný, jako láska mezi Nastěnkou a Ivanem. I po 60 letech stále zahřívá naše srdce a přináší kouzlo Vánoc do našich domovů.

Radmila Horáčková

Sledovanost Mrazíka během vánočních svátků 2023

Pohádka Mrazík se i v roce 2023 opět stala jedním z nejsledovanějších vánočních televizních pořadů v České republice. Během Štědrého večera, kdy byla vysílána na TV Prima, přilákala k obrazovkám přes 1,2 milionu diváků, což představuje podíl na sledovanosti přesahující 32 procent. Tato ruská filmová klasika z roku 1964 tak znovu potvrdila svou nezastupitelnou pozici v českém vánočním televizním programu.

Ve srovnání s předchozími roky sledovanost mírně vzrostla, což lze přičíst mimo jiné i nostalgickým vzpomínkám starší generace a postupnému předávání této vánoční tradice mladším divákům. Zajímavým faktem je, že více než 40 procent diváků tvořily rodiny s dětmi, které si pohádku pustily jako součást svých štědrovečerních rituálů.

Statistiky také ukázaly, že nejvyšší sledovanost byla zaznamenána mezi 18:30 a 20:15, tedy v čase, kdy většina rodin již dokončila vánoční večeři a společně zasedla k televizním obrazovkám. V hlavním vysílacím čase tak Mrazík výrazně předčil konkurenční programy ostatních televizních stanic.

Sociální sítě během vysílání zaznamenaly významný nárůst příspěvků souvisejících s Mrazíkem, kdy diváci sdíleli své dojmy, oblíbené citáty a rodinné tradice spojené s každoročním sledováním této pohádky. Hashtag #Mrazik2023 se stal jedním z nejpoužívanějších českých hashtagů během vánočních svátků.

Průzkumy divácké spokojenosti ukázaly, že více než 85 procent diváků považuje Mrazíka za neodmyslitelnou součást českých Vánoc. Přestože se jedná o film starý téměř 60 let, jeho kouzlo a popularita neustále přetrvávají. Mladší generace oceňuje především vizuální efekty, které byly na svou dobu velmi pokrokové, zatímco starší diváci vyzdvihují především nostalgickou hodnotu a nezapomenutelné herecké výkony.

Televizní analytici poukazují na skutečnost, že fenomén Mrazíka přesahuje běžnou televizní zábavu a stal se kulturním dědictvím, které spojuje různé generace českých diváků. V roce 2023 se navíc objevily nové digitálně remasterované záběry a vylepšený zvuk, což přispělo k ještě lepšímu diváckému zážitku.

Marketingové průzkumy také odhalily, že více než 70 procent českých domácností má nějaký předmět nebo tradici spojenou s touto pohádkou, ať už se jedná o DVD kopii, knihu, nebo třeba rodinný zvyk opakovat známé hlášky během sledování. Tento trend se v roce 2023 ještě posílil, když se na trhu objevily nové merchandisingové produkty spojené s Mrazíkem, včetně moderních společenských her a dekorativních předmětů.

Publikováno: 21. 06. 2025

Kategorie: společnost